Időszaki kiállítások

 
 
 
1971. Párhuzamos különidők
2018. október 13. - 2019. február 28.
 
 
A Fővárosi Képtár időszaki kiállítása két művészgenerációból és két, egykorú műcsoportból indul ki: ezeken keresztül mutat rá a Kádár-korszak képzőművészetének párhuzamos jelenségeire. Az egyik generáció már az ötvenes években befutott, majd az évtized végén művészileg sikeresen modernizálódó nemzedék, melynek magas társadalmi státuszát főiskolai katedra, állami megrendelések, múzeumi vásárlások és monumentális munkák jelzik. 1971-ben a Budapesti Történeti Múzeum Hincz Gyula, Somogyi József és Domanovszky Endre gyűjteményes kiállításának adott helyet. A BTM Kiscelli Múzeumának templomterében ezekhez a kiállításokhoz köthető műveket, többek között nagyméretű gobelineket láthatott a közönség. A másik műcsoport létrejötte az ekkor kialakuló második nyilvánossághoz és egy jóval fiatalabb generációhoz kötődik. A ’60-as évek végén jelentkező művésznemzedék számos kísérletet tett arra, hogy bejusson a művészet intézményeibe, mielőtt ezek kudarcai miatt kialakította volna saját fél-nyilvános intézményeit. Az egyik ilyen kísérlet Beke László 1971-es Elképzelés című felhívásához kapcsolódik. Beke 28 fiatal művésznek küldött levelet, akik a megelőző években egy új, a képzőművészet hagyományos ágait és műfajait meghaladó programmal jelentkeztek. A kezdeményezés célja az volt, hogy a nyilvánossághoz nem jutó kortárs művészet és vizuális kultúra új tendenciái, a művészi gondolkodás dokumentálva legyen anélkül, hogy a művek megvalósítására sor kerülne. A magyar művészettörténet-írásban az Elképzelés projektjéhez kötődően 1971-et tekintik a magyar konceptualizmus kiindulópontjának. A kiállítás ráirányítja a figyelmet az egyidejű, de a történeti emlékezetben markánsan különváló jelenségekre és végső soron a múlt rekonstrukciójának az összetettségére. 

Kurátorok: Hegyi Dóra, László Zsuzsa (tranzit.hu), Leposa Zsóka, Róka Enikő (Fővárosi Képtár), Százados László (Magyar Nemzeti Galéria)

Közreműködő képzőművész: Kaszás Tamás
 
 

 

 
Fekete Lyuk. A pokol tornáca
Underground Budapest '88-'94
2018. december 18. - 2019. június 23.
 
 
A kiállítás középpontjában az egykori kultikus szórakozóhely, a Fekete Lyuk áll. A Lyuk a 80-as évek végén meghatározó közösségi térként a budapesti underground művészet és punk zenei szcéna inkubátora is volt, számos művész életében és ismert  zenekar karrierjében jelentett fontos állomást. A Külső-Józsefvárosban lévő Golgota utcai Fekete Lyuk egy generáció számára volt az avantgárd és alternatív kultúra helyszíne erre a rendhagyó örökségre is reflektál a tárlat.
 
 
 
 

Az 1980-as évek végén a Fekete Lyuk volt az egyetlen állandó alternatív zenei szórakozóhely Budapesten, amely beengedett mindenkit, aki az alternatív, a punk, a rock vagy a metál műfajokat képviselte. Sem korábban, sem később nem volt olyan gyűjtőhely, amely így össze tudta volna fogni a szubkultúrákat és azok képviselőit.

 

Sok tűrt és tiltott együttes kapott itt fellépési lehetőséget. Több ma is létező zenekar a klubnak köszönhette ismertségét. Néhányan ma is kedvelt szereplői a hazai rockszcénának (pl. Tankcsapda, Kispál és a Borz, Pál Utcai Fiúk, Sex Action, F.O. System, stb.).

 

A kiállítás szélesebb kontextusba helyezi a szórakozóhely működését, amely nem csupán egy klub és koncerthelyiség volt; a Fekete Lyukban tartotta például az underground divattervező, Király Tamás az utolsó próbáját híres berlini divatbemutatója előtt, amely 1988 végén a nemzetközi sikert hozta számára. 1990 tavaszától itt lelt állandó otthonra Ruszt József színtársulata, a Független Színpad, a klub alagsorában játszódik Dér András néhány törzsvendég életét bemutató, Árnyékszázad című filmje, valamint Dettre Gábor részben a Lyukban készítette, A holnap érdeklődés hiányában elmarad, a magyar grufti szubkultúrát bemutató dokumentumfilmjét.  Emellett a ForgetAboutMe című skót játékfilm az akkor még ismeretlen, később a Trainspotting egyik főszereplőjeként híressé vált EwenBremner (Spud) főszereplésével egy érdekes jelenetben mutatja be a Lyukat.   

 

A tárlat számos interjúban mutatja be az egykori szórakozóhely közönségének visszaemlékezéseit a hely eseményeiről, programjairól, amelyek segítségével betekintést nyerhetünk egy olyan csoport világába, amely nem kívánta elfogadni a többségi társadalom normáit, így saját közösséget hozott létre, amelynek a legfontosabb megnyilvánulási szintére a svájci alternatív kulturális centrumok mintájára létrehozott Fekete Lyukvolt.

 

A kiállítás foglalkozik az épület és az egykori Ganz munkáskolónia történetével, a Lyukban is tevékenykedő INCONNU-művészcsoporttal, a Ganz-MÁVAG Művelődési Ház kulturális előzményeivel, többek közt a Dobos Gábor által vezetett DzigaVertov Fotó- és Filmszakkörrel, valamint a filozófiai, művészeti illetve építészeti utópiákról tartott előadássorozattal.

 

Az új, most megnyíló 400nm-es sziklapincében a fotók, plakátok, relikviák mellett jórészt magángyűjteményekből származó, a kor szubkulturális divatjának megfelelő ruhák, illetve számos, maisműködő zenekar tagjaival, egykori dj-kel, filmrendezőkkel, törzsvendégekkel forgatott videóanyag látható.  A tárlatnak szomorú aktualitást ad Nagy Gyulának, a klub egykori vezetőjének a rendezés közben bekövetkezett halála.

 

A kiállítást számos program, koncert és rendezvény kíséri.

 

Főurátor

Balla Loránd

 

 

 

A kiállítás koordinátora

Rostás Péter

 

A kiállítás társkurátora

Szatmári Judit Anna

 

Látványterv és kivitelezés

Szepessy András

 

Szakmai közreműködők

B. Nagy Anikó, Branczik Márta, K. Horváth Zsolt, Tóth Eszter Zsófia

 

videók

Fellegi Dénes

 

Külső tanácsadó

Nagy Gyula†

 

Grafikai munkák

Kertes Andrea

 

Digitalizálás

Bartók Flóra, Király András

 

fotó

Fáryné Szalatnyay Judit

 

Festmény készítése

Szilágyi Zoé

 

Programok, közönségkapcsolat

Jalsoviczky Sára, Tömör Miklós

 

Adminisztráció

Vincze Dóra

 

Restaurátor

Kiss Tamás

Rácz-Szabó Katalin

 

Fordítás

Medgyessy Zsófia

 

A kiállítás ötlete

Pecsenka Vince

 

Köszönetet mondunk valamennyi kölcsönző és közreműködő segítségéért

 

Ágai Péter Zsolt (Aggi), Almási Jonathan Csaba, Baczoni Tamás (HIM), Bajtai Zoltán (Barangó), Balogh Krisztina (Pilla), Bánkuti András, Bánfalvi Timea, (Kiscelli Múzeum), Barcs Miklós (Dr. Flash), Barcsik Géza, Bari Janó, Beke László, Belányi István, Both András, Botka Tibor, Brunner Attila (BFL), Brush Ramones, Dér András, Demeter Zsuzsanna (Kiscelli Múzeum),  Dettre Gábor, Ellenbacher Attila, Fehér József (Biblia Szól Keresztény Gyülekezet), Fülöp Ferenc (BTM), Grandpierre Attila, Harsányi János (Kiscelli Múzeum), Hegyes Gábor, Holozsai Ádám (BFL) Horváthné Hanny Erzsébet (BTM),  Huszár Orsolya, Király Ilias, Kovács Zoltán (Kiskovács), Köblös Péter (Fővárosi Képtár), Krajcsa Magdolna (Kiscelli Múzeum), Krómer Eszter,  Legát Tibor, Leskovics Gábor, Madarász János (Biblia szól Keresztény Gyülekezet), Márfi Gábor, Márton Attila (Tizedes), Merena Sándor, Mitter Ágnes (BTM), Molnár Borbála (Kiscelli Múzeum), Molnár Viktor, Muskovics Gyula, Nágel Julianna (Kiscelli Múzeum), Nagy Feró, Ifj. Nagy Gyula, Nagy Zita (FSZEK), Mátyás Attila, Oláh Tamás, Onger Péter, P. Holl Adrienn (BFL), Pálinkás Szűcs Róbert, Perényi Roland (Kiscelli Múzeum),    Pilinger Gábor,  Reinitz Attila, Reinitz-Bézi Ildikó, Róka Enikő (Fővárosi Képtár), Rupaszov Tamás, Sándor Tibor (FSZEK), Soós Lajos (Szónusz), Szaká